Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Gouda |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee.
Door het zwaarder belasten van langere vluchten kan de situatie ontstaan dat mensen op een andere luchthaven een lange vlucht nemen. Hierdoor heeft de Nederlandse overheid geen mogelijkheid meer om impulsen te stimuleren mbt verduurzaming of (in het geval van maatschappijen in het midden oosten) mensenrechten.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. In europa veroorzaakt de trein meer geluidsoverlast dan het vliegtuig. Een vliegtuig produceert geluid tijdelijk en dichtbij de luchthaven, waar de trein over het hele traject voor overlast zorgt. Ook is er geen capaciteit om de passagiers stromen op korte vluchten te verplaatsen naar weg of trein vervoer (laat staan de extra overlast die dit veroorzaakt).
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee. Hiermee zullen mensen gestimuleerd worden om eerst een korte vlucht te pakken naar een luchthaven waar de tarieven lager zijn. Dit zorgt voor extra reisbewegingen wat een negatief effect heeft op de klimaatdoelstellingen van het kabinet. Daarmee verliest het kabinet ook weer de mogelijkheid om bedrijven te stimuleren om duurzamer en socialer te werken.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, dit zorgt voor extra reisbewegingen. Mensen vliegen dan naar een gebied met een lager tarief om vervolgens een lokale vlucht te pakken naar de gewenste bestemming. Wederom verliest de overheid hiermee dan de mogelijkheid om te stimuleren op sociale of duurzame bedrijfsvoering.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
1 tax die voor iedereen gelijk is per persoon in een boeking. Hiermee voorkom je dat mensen uitwijken naar buitenlandse luchthavens waarmee de Nederlandse overheid inkomsten misloopt (haven gelden /landings gelden/belastingen) of bedrijven niet kan stimuleren om efficiënter, duurzamer en socialer te werken.