Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Rotterdam
Datum 20 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Jazeker! Daarnaast zou de grens niet zo strikt bij een bepaalde afstand moeten worden neerleggen. Een belasting gerelateerd aan het aantal kilometers, eventueel per 1000 km, is het meest rechtvaardige.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
een ontmoedigingsbeleid voor kortere vluchten zou zeker kunnen, echter dan moeten de alternatieven er wel zijn. Trein naar Parijs oke, Trein naar Frankfurt veel lastiger. De grens op 500km is ook te ruim. Bij 500 is auto eigenlijk qua tijd ook geen alternatief. Die grens dan op 350km

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zie vraag 1. De belasting zou geheven moeten worden per 500 of per 1000 km. Dan krijg je, geheel terecht, dat degene die meer vervuilt ook meer betaalt.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Geen uitzondering maken op de regel! Dat je per bestemmingsland wel één tarief wilt hanteren, zou kunnen worden opgelost door een gemiddelde afstand van de verschillende luchthavens te nemen.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Alle soort vluchten gelijk behandelen, ook al leidt dat tot hogere kosten per passagiers bij kleinere vliegtuigen.

En transitpassagiers zeker ook vliegbelasting laten betalen, zij vervuilen toch ook! Vaak zelfs meer aangezien zij vliegen met een overstap en start- en landing zorgen voor grootste verbruik en uitstoot. Om transitpassagiers niet te laten betalen is enkel om de KLM te supporten terwijl de eigen inwoners van Nederland voor dezelfde vlucht wel moeten betalen. Dat kan echt niet!