Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Nieuwegein
Datum 17 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, vluchtvaart is enorm belangrijk voor onze economie, zeker in een als maar globaliserende economie kan Nederland enorm profiteren van betaalbare luchtvaart. In op komende economieën, vaak niet om de hoek, liggen enorme kansen voor Nederlandse bedrijven uit alle mogelijk sectoren op te profiteren.

Nederland zou juist in de kopgroep moeten zitten qua verduurzaming van de luchtvaart, en dat doe je niet door alles maar duurder te maken. Door juist de tarieven te verlagen bied je de airlines kans om wat meer marge te maken, hierdoor kan geïnvesteerd worden in SAF en duurzamere toestellen!

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Het is voor iemand die zaken wil doen in Berlijn, Parijs of Londen niet te doen om op een dag met de auto heen en weer te gaan. En ook de trein kost vele uren aan reistijd. Het vliegtuig biedt hiervoor een snel en efficiënt alternatief. Om 7u op Schiphol betekent dat je om 9u kan vergaderen in Berlijn, Londen of Parijs.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, vluchtvaart is enorm belangrijk voor onze economie, zeker in een als maar globaliserende economie kan Nederland enorm profiteren van betaalbare luchtvaart. In op komende economieën, vaak niet om de hoek, liggen enorme kansen voor Nederlandse bedrijven uit alle mogelijk sectoren op te profiteren.

Nederland zou juist in de kopgroep moeten zitten qua verduurzaming van de luchtvaart, en dat doe je niet door alles maar duurder te maken. Door juist de tarieven te verlagen bied je de airlines kans om wat meer marge te maken, hierdoor kan geïnvesteerd worden in SAF en duurzamere toestellen!

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Alleen om oneerlijke concurrentie aan te gaan. Bepaalde airlines uit China bijvoorbeeld mogen ongeremd groeien door subsidies van overheden en daardoor extreem lage tarieven. In dit geval is het gepast om een ander tarief te rekenen om zo te airlines vanuit West-Europa te beschermen

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee, de uitzondering zoals ze nu zijn moeten eerder uitgebreid worden dan ingeperkt worden.