Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Haarlem
Datum 20 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Neen. Ik vind dat belasting op vliegen überhaupt niet verder moet worden verhoogd. Het zorgt voor een slechtere concurrentiepositie voor Schiphol en daarmee voor de NL economie. De bijdrage van de luchtvaart aan de totale CO2-uitstoot door de Nederlandse economie was in 2023 slechts 6,5 procent (bron CBS). Het zou beter zijn andere sectoren te helpen verduurzamen, of bijvoorbeeld accijns te heffen op kerosine en stookolie (op Europees niveau). En die accijns te gebruiken om te investeren in schoner vliegen (waterstof, biobrandstof etc. in plaats van de gemiddelde consument te belasten.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
De gedachte dat extra belasting leidt tot ontmoediging is een verkeerde. Het werken aan betere alternatieven zoals - eindelijk - een echt snelle treinverbinding naar Brussel, maar ook andere steden als Londen (zonder paspoortcontroles etc.) lijkt mij effectiever om gedrag te veranderen.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ook hier geldt: wat is het alternatief? Mensen willen reizen en zullen als het binnen bereik blijft toch blijven doen. Dus investeer in schonere brandstoffen, schoner vliegen en het verminderen van de CO2-uitstoot per kilometer in plaats van belasten en verbieden.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Het belasten van vliegreizen binnen de EU druist in tegen het beginsel van vrij verkeer binnen de unie. Het zou goed zijn de vliegtaks voor de Europese Unie sowieso af te schaffen. Het belasten van brandstoffen als kerosine en stookolie op Europees niveau zou icm het het verminderen van belasting op benzine en diesel uitkomst kunnen bieden.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Geen mening