Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam DJC Sloot
Plaats Leiden
Datum 18 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja. Een extra belasting per km is terecht. Er moet per km een bedrag geheven worden. Over veelal duizenden kilometers moet de luchtweerstand van het totale vliegtuig overwonnen worden. Bij de hoge snelheden van vliegtuigen kost dit veel brandstof en levert het dus veel CO2-uitstoot.
De start en landingen veroorzaken relatief veel CO2. Het hele vliegtuig moet naar ca. 10 km hoogte getild worden en dat kost veel energie. Er moet voor start- en landing een vast standaard minimum bedrag geheven worden.
Eenvoudiger is om per liter verbruikte brandstof een extra heffing op te leggen.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Een extra belasting voor korte vluchten is terecht het zijn de start en landingen die relatief veel CO2 veroorzaken. Het hele vliegtuig moet naar ca. 10 km hoogte getild worden en dat kost veel energie. Er moet voor start- en landing een vast standaard minimum bedrag geheven worden. Daarnaast moet er per km een bedrag geheven worden, over kilometers moet de luchtweerstand van het totale vliegtuig overwonnen worden. Bij de hoge snelheden van vliegtuigen kost dit veel brandstof en levert het dus veel CO2-uitstoot.
Eenvoudiger is om per liter verbruikte brandstof een extra heffing op te leggen.
Daarnaast zijn er voor korte vluchten alternatieven voor handen.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Een extra belasting per km is terecht. Over veelal duizenden kilometers moet de luchtweerstand van het totale vliegtuig overwonnen worden. Bij de hoge snelheden van vliegtuigen kost dit veel brandstof en levert het dus veel CO2-uitstoot.
Daarnaast moet er een bedrag geheven worden voor elke tussenlanding (zie antwoord bij vraag 1.).
Eenvoudiger is om per liter verbruikte brandstof een extra heffing op te leggen.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, de basis van de extra belasting is de uitstoot van CO2. Het meest eenvoudige is om per liter verbruikte brandstof een extra heffing op te leggen.
Of er een tegemoetkoming moet zijn voor specifieke landen of gebieden is een geheel andere vraag.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Dit zijn twee verschillende vragen: de uitstoot van CO2 en lokale gevolgen.
Bij het interne vliegverkeer van de Caribische eilanden, kan ik me voorstellen dat er gekeken wordt naar lokale gevolgen. Dat is van een heel andere orde het vliegverkeer vanuit Nederland naar de eilanden.