Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Gouda |
Datum | 16 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Een slecht idee. Voor lange vluchten bestaat namelijk geen alternatief met een ander vervoersmiddel. Het is van belang dat korte afstanden meer en meer worden afgelegd over land, bijvoorbeeld met de trein of bus. Het belasten van korte vluchten zou hiertoe kunnen bijdragen, maar ook betere samenwerking tussen luchtvaartmaatschappijen en spoorwegmaatschappijen. Het belasten van lange vluchten raakt mensen in hun portemonnee, zonder dat zij hierop hun gedrag kunnen aanpassen, en dat is onwenselijk en contraproductief.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Goed, want voor korte vluchten bestaat een alternatief.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Een slecht idee. Voor lange vluchten bestaat namelijk geen alternatief met een ander vervoersmiddel. Het is van belang dat korte afstanden meer en meer worden afgelegd over land, bijvoorbeeld met de trein of bus. Het belasten van korte vluchten zou hiertoe kunnen bijdragen, maar ook betere samenwerking tussen luchtvaartmaatschappijen en spoorwegmaatschappijen. Het belasten van lange vluchten raakt mensen in hun portemonnee, zonder dat zij hierop hun gedrag kunnen aanpassen, en dat is onwenselijk en contraproductief.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Je zou kunnen nadenken over landen met een aanzienlijke diaspora in Nederland. Mensen willen graag hun familie kunnen bezoeken, en de enige manier om dat te kunnen doen is door een vlucht te nemen. Ik kan me indenken dat wanneer een diaspora groter is dan 20.000 of 30.000 mensen, je dat land uitzondert van de belasting. Op basis van handelsakkoorden zou een belasting ook achterwege gelaten kunnen worden. Daarmee komt een meer economisch instrumentele benadering om de hoek kijken, waarmee je uitwisseling met sommige landen bevordert ten aanzien van anderem.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Het liefst zie ik geen verhoging van de vliegbelasting. Mocht die er toch komen, dan dient deze redelijk te zijn en in lijn met de duurzaamheidsdoelen. Louter een belasting op lange vluchten (waar geen alternatief voor is) draagt niet bij aan duurzaamheidsdoelen en is mijns inziens hoofdzakelijk ingegeven door budgettaire overwegingen.