Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Blaricum
Datum 18 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Het belasten van ‘vluchten’ is het verkeerde startpunt omdat luchtvaartmaatschappijen geen ‘vluchten’ verkopen maar tickets voor 1 of méér vluchten.
In het geval van KLM en haar concurrenten BA, LH, IB, AZ, EK, QR, EY, UA, AA, AC etc. bestaan de verkochte tickets voor 50% of meer uit niet 1 maar 2 of meer vluchten die nièt op de thuisbasis/hub beginnen.
In het geval van KLM is dat transfervervoer ongeveer 70%, en dat zijn dus mensen die kiezen om via AMS te vliegen
1. omdat KLM de enige is die de door hen gewenste verbinding aanbied, en er met concurrenten nog een extra transfer nog is, en dus nog meer omwegen en extra emissie-rijke starts.
of
2. omdat KLM de door hen gewenste verbinding goedkoper aanbied dan de concurrenten die de gewenste verbinding zònder omwegen of transfer- en dus non-stop en met minder emissies aanbied.

De concurrentie van KLM dat precies hetzelfde als onder punt 2: De Gulf airlines verleiden Nederlandse klanten om via hun Gulf-hub te vliegen met lagere prijzen dan de non-stop en lagere emissie-optie van KLM.
Als je dus ‘vluchten’ gaat belasten creëer je een not-level playing field en bestraf je alleen KLM en bevoordeel je juiste de meer-vervuilers.

Dus het antwoord op uw vraag is: Ja, je moet tickets (geen individuele vluchten) met langere reisduur meer belasten dan tickets met kortere reisduur, want zo beloon je klanten die de kortst mogelijke en laagste emissie-reis kiezen.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee want dat maakt het te complex, en internationale treinreizen naar Belgie en Duitsland hebben niet de punctualiteit die vliegen veelal wel heeft.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, want dat maakt het te complex: gewoon extra belasting heffen over de totale gevlogen afstand van het ticket (niet alleen de 1e vlucht).

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Klanten die via AMS vliegen omdat dat de kortste en dus laagste-emissie optie voor hen is moet je ook voor het hele ticket belasten, niet alleen de vlucht vanaf AMS.

Bijlage

  • Bijlage