Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam P.W.J. Balkenende
Plaats Leiderdorp
Datum 17 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Reizen is een groot goed, daarnaast berokkend dit Schiphol en met name KLM schade, omdat mensen dan de grens overgaan om vanaf Brussel of een Duitse luchthaven te vertrekken. Laat mensen hun mooie reis maken, en prijs normale gezinnen niet dit soort vakanties uit door de taks nog verder te verhogen. In zekere zin is er al een dempend effect, aangezien tickets naar verre oorden in absolute zin duurder zijn.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Deze vluchten worden eigenlijk bijna alleen door KLM aangeboden, en dienen als feeder vluchten voor haar intercontinentale netwerk. De internationale trein naar Brussel en het HSL traject in algemene zin is allesbehalve betrouwbaar om als geloofwaardig alternatief te kunnen dienen

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Reizen is een groot goed, daarnaast berokkend dit Schiphol en met name KLM schade, omdat mensen dan de grens overgaan om vanaf Brussel of een Duitse luchthaven te vertrekken. Laat mensen hun mooie reis maken, en prijs normale gezinnen niet dit soort vakanties uit door de taks nog verder te verhogen. In zekere zin is er al een dempend effect, aangezien tickets naar verre oorden in absolute zin duurder zijn.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Westerse landen zoals de VS, Canada maar ook Australië en Nieuw Zeeland dienen onder een speciaal tarief te vallen. Dit omdat er tussen Nederland en deze landen meer dan gemiddeld familiebezoek plaatsvindt. Maar zoals ik al eerder zei ben ik in de eerste plaats tegen afstandsafhankelijk berekenen van de vliegtaks

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Wat we als Nederland in ieder geval nooit moeten doen, is transferpassagiers ook die vliegtaks laten betalen. Dit zou de zoveelste klap voor KLM zijn, het speelveld verder scheef trekken en de hub functie van Schiphol eroderen. Wat eenmaal weg is, komt niet meer terug. Wees aub wijs. Heel veel gezinnen verdienen hun brood in de luchtvaart.