Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Driehuis
Datum 23 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, ik vind het geen goed idee om op basis van afstand op deze manier te belasten. Ten eerste zijn er op langere afstanden vaak geen alternatieven beschikbaar. Ten tweede vind ik dat er meer naar uitstoot gekeken moet worden. Je moet zorgen dat innoveren op gebied van uitstoot loont voor luchtvaartmaatschappijen. Als een schoner vliegtuig zorgt dat er minder belastig betaalt hoeft te worden is dan een incentive om te vergroenen. De huidige opzet lijkt de vergroening totaal niet te goede te komen en vooral een manier te zijn om extra geld uit de industrie te halen waardoor de vergroening tegen gewerkt wordt. Immers hogere prijzen is minder passagiers is minder inkomsten voor de maatschappijen en minder ruimte om te investeren.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Voor directe passagiers lijkt me dat niet gek. Voor transfer passagiers kan dat juist averchts werken. Als Brussel-Amsterdam duurder wordt en er daardoor gevlogen wordt naar een verdere transfer bestemming zorgt dat enkel voor transfers naar luchthavens die verder weg van Brussel zijn wat netto voor meer uitstoot zorgt en minder inkomsten voor Nederland. Mijn voorkeur zou hebben om goed te investeren in alternatieven. Zorgt dat de trein een goed alternatief wordt van het vliegtuig, bijvoorbeeld door het product te verbeteren. In Brussel al je koffer inchecken en de paspoort check zodat je op Schiphol gelijk door kan. Uiteindelijk willen mensen echt niet zo graag vliegen, maar helaas is het nu het beste product dat beschikbaar is.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, zie antwoord 1.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Dit klinkt als een onnodig complex systeem. Hou het simpel en probeer het Europees te regelen. Anders schieten we er als Nederland niks mee op. Als het doel is CO2 verminderen kan dit juist tegen ons werken.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee, ik vind niet dat er gelijke belasting moet zijn. Het belangrijkste is om een eerlijk speelveld te maken. Als Nederland heel duur wordt, maar Engeland en Duitsland niet wat zijn we onszelf dan aan het aandoen?
Verder vind ik dat de complexiteit echter moet zitten in het stimuleren van duurzame luchtvaart. Zorg ervoor dat het loont voor de industrie om te vergroenen.