Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Utrecht |
Datum | 30 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik vind dat alle vluchten veel hoger belast moeten worden. Zowel korte afstand als lange afstand. Het is te gek voor woorden dat het in Europa duurder is om met de trein te reizen dan met het vliegtuig. Per direct de werkelijke kosten van vliegen belasten. Dus de werkelijke kerosineprijs in rekening brengen plus de BTW (hoog tarief) die geldt in het land van vertrek.
Overstapper in Nederland die uit het buitenland komen moeten ook belast worden.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Er zijn niet vaak, er is als altijd een andere, duurzamere vervoersoptie in Europa. Ga als ministerie alle tijd en energie die jullie steken in het koste wat kost in de lucht houden (sic!) van vliegtuigen eens steken in de verbetering van het spoor en je hiervoor inzetten in Europa. Mensen willen niet per sé vliegen, mensen willen op een fijne, betrouwbare en comfortabele manier van A naar B reizen.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Als je de daadwerkelijke kerosineprijs en BTW in rekening brengt in het ticket wordt zo'n vlucht zowiezo veel duurder.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, prijs per kilometer in rekening brengen.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Iedereen moet de prijs per kilometer betalen. Ook transferpassagiers. Privévliegtuigen moet je zowiezo niet willen. Die moeten gewoon geen landingsrechten krijgen.