Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Rijswijk |
Datum | 16 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik vind dat alle vluchten veel zwaarder belast moeten worden. Vrijstellingen zouden moeten worden afgeschaft en de werkelijke kosten moeten aan worden doorberekend aan de maatschappijen en dus ook aan de kopers van tickets.
Binnen die context kun je dan variabelen aanbrengen, waarbij korte vluchten het zwaarst belast zouden moeten worden.
Ook het aantal vluchten per reiziger per jaar zou aan de reiziger doorbelast of gemaximaliseerd moeten worden.
Progressief belastingpercentage dat oploopt naarmate je meer vluchten neemt.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, en daarbovenop progressief belasting doorvoeren op de tickets indien je meer vluchten per jaar neemt.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Progressief belasting waarbij de kortste vlucht de hoogste belasting betaalt.
Daar bovenop progressief belasten bij meer vluchten per jaar.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Belasting toepassen vanaf het land waarin je opstapt. Dit geldt dan ook voor overstappers. Voer je een vlucht in delen uit, dan kun je dus met meerdere belastingpercentages per vluchtonderdeel te maken hebben. Dat is prima.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Alle soorten vluchten en alle soorten passagiers moeten gelijk worden belast.
Absoluut geen verschillen voor verschillende soorten vliegtuigen en passagiers. Stap je in of over in Nederland, dan geldt het Nederlandse tarief voor iedereen op dezelfde manier.