Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Monnickendam |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, dit gaat alleen maar zorgen dat passagiers niet meer via Schiphol gaan vliegen maar eerst met de auto naar België of Duitsland zullen rijden om vervolgens alsnog in een vliegtuig te stappen. Vliegen vanaf Schiphol wordt onnodig te duur gemaakt.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, hierdoor zorgt men er alleen maar voor dat passagiers uit België en andere kortere afstandsbestemmingen niet meer via Schiphol zullen vliegen maar via Londen, Parijs, Frankfurt etc, waardoor je het probleem van uitstoot alleen maar verschuift maar niet oplost. Hiermee wordt de hubfunctie van Schiphol kapot gemaakt en verandert er helemaal niets vwb het milieu want het probleem wordt alleen maar verschoven. Betere oplossing is om te eisen dat er met "schonere" vliegtuigen wordt gevlogen, door de belasting te verhogen maak je Schiphol en de Nederlandse airlines alleen maar kapot.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, zoals eerder aangegeven, de passagiers gaan dan niet meer vertrekken vanaf Schiphol maar eerst met de auto naar België of Duitsland om vervolgens alsnog op het vliegtuig te stappen naar een verre bestemming. Met hogere belastingen maak je Schiphol en de Nederlandse airlines kapot, daar wordt niemand in Nederland beter van. De landen om ons heen lachen ons uit en zullen alleen maar dankbaar zijn dat men via hun luchthavens reist en daar uiteindelijk de economie van dat land mee helpt en niet die van Nederland. Hiermee graaf je dus eigenlijk je eigen graf.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, zoals eerder aangegeven, de passagiers gaan dan niet meer vertrekken vanaf Schiphol maar eerst met de auto naar België of Duitsland om vervolgens alsnog op het vliegtuig te stappen naar een verre bestemming. Met hogere belastingen maak je Schiphol en de Nederlandse airlines en Nederlandse economie kapot, daar wordt niemand in Nederland beter van. De landen om ons heen lachen ons uit en zullen alleen maar dankbaar zijn dat men via hun luchthavens reist en daar uiteindelijk de economie van dat land mee helpt en niet die van Nederland. Hiermee graaf je dus eigenlijk je eigen graf.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
In het Midden Oosten zit men handenwrijfend en met een grote glimlach te wachten dat Nederland de tranfer passagiers op Schiphol extra gaat belasten, de passagier heeft namelijk de keus want die is niet gebonden aan de overstap op Schiphol en zal de goedkoopste verbinding kiezen om dan vervolgens via Dubai, Doha, Istanbul, Londen, Parijs, Frankfurt etc. te vliegen. Hiermee maak je niet alleen Schiphol kapot maar heeft bijv. de KLM geen enkel bestaansrecht meer waardoor zij het niet zullen redden en Nederland uiteindelijk het wereldwijde netwerk vanaf Schiphol gaat verliezen en zelf weggeeft aan andere luchthavens buiten Nederland. Al deze voorgestelde belastig maatregelen hebben alleen maar zin als dit door alle grote luchthavens in de hele wereld wordt gedaan, zoniet dan graaf je je eigen graf.