Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Nissewaard
Datum 17 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, dit zou niet uit mogen maken.
Het idee om belasting te heffen om extra inkomsten te genereren door de overheid is al fout.
De overheid zou net als het volk nu al moet doen, beter kijken naar de uitgaven die het doet en deze beter regulieren.
Het volk is nu al aan het bezuinigen omdat door allerlei belastingen er minder besteedbaar inkomen is.
Het heffen van extra belastingen lange en korte vluchten zal leiden tot het uitwijken van mensen naar buurlanden waar het nu al goedkoper is om vanaf te gaan vliegen, en dan nog meer.
De vraag naar vluchten vanaf een Nederlandse luchthaven zullen hiermee ook dan afnemen.
Hierdoor zullen er minder vliegbewegingen komen en zal de werkgelegenheid op en ook rond de Nederlandse luchtvaart afnemen.
Dit zal dan resulteren in een afnamen van de belasting inkomsten, denk aan luchthaven gelden, BTW, accijnzen, inkomstenbelasting etc..
Nog even zonder in achtneming van de mogelijkheid dat sommige niet meer aan het werk gaan/komen en een uitkering nodig hebben wat ook weer een uitgave is vanuit de overheid.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Deze zeer korte vluchten zouden niet mogen bestaan als er een goed alternatief zou zijn, daar zou samen met de buurlanden eens beter naar gekeken mogen worden.
Een treinreis naar Parijs of Frankfurt is nu vaak veel duurder dan het vliegtuig.
Hier zou spraken moeten zijn van omdenken, niet het ene duurder maken maar juist het andere goedkoper.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, daar de inkomsten van deze belasting alleen zijn om de staatskas te spekken en verder niets doen aan verduurzaming zelf. Kom ik terug op mijn betoog in antwoord 1.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Met de vraagstelling zelf geeft u al aan dat deze maatregel erg complex is en er geen eenduidige oplossing is.
Het normale belasting stelsel is nu al een wirwar van regels die niet door iedereen begrepen wordt, dan nog een er aan toevoegen lijkt me een slecht plan.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Het best is helemaal geen extra belasting heffen.
Landen in het noorden van Europa zijn al om en gaan deze belasting afschaffen, misschien eens met hun praten.