Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Haarlem |
Datum | 18 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Jazeker. Ivm emissies. Maar die belastingen moeten naar vergroening/verduurzaming van de reissector gaan, en niet naar andere bestedingen.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zeer korte vluchten moeten worden afgelast/verboden, net als in Frankrijk. Teveel uitstoot. Minimaal 700/750 km moet er worden afgelegd, alvorens men een vliegtuig kan pakken. Er moet beter worden samengewerkt met ov verbindingen tussen steden in Europa en daarbuiten, ook vanuit vliegvelden en overheid om het reisverkeer van <700 mogelijk te maken op een duurzame manier.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Jazeker. Ivm emissies. Maar die belastingen moeten naar vergroening/verduurzaming van de reissector gaan, en niet naar andere bestedingen.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Maak het niet te ingewikkeld zou ik zeggen en hef een algemene belasting, maar dat kan wel bv in 3 verschillende zones, (groen (korter/uitstoot relatief laag), geel (midden/uitstoot midden), rood (ver/uitstoot hoog).
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Verschillende passagiers moeten verschillend belast worden, maar niet per uitzonderlijk geval worden bekeken. Bv. Business class gangers (meer been ruimte ed) en passagiers met meer bagage/gewicht moeten hogere belastingen betalen.
Nogmaals, al deze belastingen moeten ertoen dienen dat de reis/transportsector vergroent /verduurzaaamt, zelf, en via (groen/duurzame) compensatie, zich inzet om de wereld beter te maken, ipv slechter, met ons collectieve menselijke gedrag.
Laten we als NL/EU een voorbeeld zijn, vernieuwend, pionieers, wat we zo goed kunnen, en aan de rest van de wereld laten zien dat de duurzame transitie mogelijk is, gaande is, uitdagend is, en interessant voor nieuwe business opportunities. Het moet zich gaan verkopen, de nieuwe/alternatieve manier van bewegen. Investeer in nieuwe en alternatieve vervoersmiddelen, duurzaam, vernieuwend, aantrekkelijk. Anders dan ''ouderwetse'' vliegtuigen. Het NIEUWE, AANTREKKELIJKE EUROPA en daarbij met Nederland als een van de leiders. En ten slotten, laten we vooral alternatieven creeeren die uit Europa/NL komen.