Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Almere
Datum 18 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, dit werkt alleen in mondiaal verband. Luchtvaartmaatschappijen uit Turkije en het Midden-Oosten hebben zeer beperkte duurzaamheidsdoelen en verkrijgen meer en meer een enorm concurrentievoordeel.
Koester de Nederlandse luchtvaart met KLM voorop als voorloper in een stillere en schonere luchtvaart!

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Dit werkt alleen vanuit Europees of mondiaal verband. Dus nee, niet als Nederland zijnde eenzijdig dit invoeren.

Bovendien, inventariseer nu eens hoeveel Nederlanders met hun auto naar luchthavens net over de grens rijden om vervolgens via Schiphol naar hun eindbestemming te vliegen. Hiermee heeft de vliegbelasting juist een averechts effect. Zowel voor het milieu als qua geluidsoverlast (treinreizen en snelwegverkeer veroorzaken óók overlast).

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, dit werkt alleen in mondiaal verband. Luchtvaartmaatschappijen uit Turkije en het Midden-Oosten hebben zeer beperkte duurzaamheidsdoelen en verkrijgen meer en meer een enorm concurrentievoordeel.
Koester de Nederlandse luchtvaart met KLM voorop als voorloper in een stillere en schonere luchtvaart!

En ga als politiek eens luisteren naar de mogelijkheden en doelstellingen vanuit de sector. Gebruik de luchtvaart niet als politieke statement.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, ik ben tegen vliegbelasting die niet uit Europees of mondiaal verband komt. De luchtvaart is een mondiaal speelveld en eigen belastingregels ondermijnen de duurzaamheidsdoelen van de Nederlandse luchtvaart.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Transferpassagiers houden Schiphol als hub in stand waardoor wij als Nederlanders profiteren van een mondiaal netwerk wat economisch veel oplevert, qua werkgelegenheid een enorme drijfveer in de Randstad is en een sector om qua innovatie en weerbaarheid trots op te zijn!

Transferpassagiers stappen voor een tientje minder net zo graag in een vliegtuig van een Midden-Oosten of Turkse luchtvaartmaatschappij zonder enige duurzaamheidsdoelstelling. Zorg dat KLM ze vervoert als meest vooruitstrevende luchtvaartmaatschappij op duurzaamheidsvlak. Wees trots op 106 jaar Nederlands pionieren!