Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Leersum |
Datum | 22 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Neen.
Kijk naar de bereikbaarheid! Vluchten naar bv Londen of Antwerpen. Dat kan prima.
Maar er zijn plekken waar je niet komt met ander vervoer. Daar is het niet eerlijk,
En als je het doet, doe het dan op gelijke manier in de EU. Andre sreist men naar Dusseldorf, Brussel, etc om vandaar af, soms zelfs met tussenlanding op Schiphol verder te vliegen. Dan is er nog meer uitstoot tegen minder inkomsten.
Verder denk ik dat het ook nadelig is voor de economie / toerisme. Ik hoor nu al van kennissen uit buitenland dat ze liever naar andere landen gaan omdat de vluchten naar NL relatief duur zijn.
ALS dit dan toch moet gebeuren, geef het geld dan uit aan verlaging van de trein tarieven en de verbetering van spoor.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja dat kan.
Maar waarom altijd meer. Gaa t het nu om het milieu of om de kas te spekken?
Maak dan tegelijk de tax op treinreizen veel lager.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Neen.
Zie boven.
Daar heb je geen alternatief en als je het hier duurder maakt gaat men naar Belgie/Duitsland.
Men denkt veelal aan reizigers die vakantie vieren. Maar er zijn ook reizigers die voor hun werk, familie-bezoek, onderzoek, goede doelen, etc. naar verre bestemmingen reizen.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
ALS het onzalige plan doorgevoerd wordt, ja dan is dit naast wat ik net boven al noemde wellicht een oplossing.
Denk aan vluchten naar de Antillen. Bonaire, Saba en St Eustatie zijn immers Nederland. Waarom zouden medelanders van daar extra belast worden?
In het kader van de europese gedachte zou dit ook voor vlichten binnen de EU kunnen gelden.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
WEL:
Tranfer passagiers belasten die geen enkele economische waarde opleveren.
UITZONDERING:
Hulpvluchten, bv personeel van artsen zonder grenzen, rode kruis.