Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Almere
Datum 16 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Dit is een slechte vraag want sturend. Bovendien wordt de stelling dat veel andere landen dit al doen niet ondersteund door enige bewijs daarvan. Tenslotte geeft de vraag duidelijk aan dat de opbrengsten voor de staatskas leidend zijn. Daarmee ligt de vraag in lijn met referenda zoals dat in Amsterdam destijds: "Wilt u minder parkeerplaatsen of wilt u vel minder parkeerplaatsen.
Wat betreft de vraag inhoudelijk: er wordt slechts gekeken naar afstand maar totaal niet naar de werkelijke (vermeende) problemen (i.c. uitstoot). Als de CO2 uitstoot al een probleem is, dan dient dat leidend te zijn. Er dient ook integraal gekeken te worden naar de problematiek, niet naar welgevallige delen van puzzel. Als het alternatief voor vliegen op korte afstand als gevolg van nieuwe technieken nu eens gunstiger uitpakt, gaan we vliegen dan toch extra belasten? Want dat is de consequentie van dit verhaal.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Wie kan rekenen die weet dat een modern vliegtuig per passagierkilometer cq vrachtkilometer nogal eens gunstiger is dan alternatieve vormen van vervoer die een minder effectieve/efficiente reisroute vormen. Vanuit dat gegeven wordt de vraag compleet zinloos.
Het is ook vals te kijken naar de totale uitstoot want 1/ voor die lange reizen bestaan geen bruikbare alternatieven en 2/ eenmaal op kruishoogte is een vliegtuig extreem efficient.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zie vorige vraag.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Serieus? Gaan we nu politiek wenselijk betalen? Of differentieren naar afkomst?

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Een knuppel in het hoenderhok: misschien moesten we eens minder belasten? We komen om in de regels en de ene maatregel beinvloedt de andere zodat de vermeende sturing van geen kanten meer werkt, een complete illusie die bakken geld en werk kost. En dat voor 0,000037 graad celcius.