Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Amsterdam |
Datum | 25 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Deze vraag lijkt in 1ste instantie niet simpelweg met ja of nee te beantwoorden. Het ligt eraan welke meeteenheden gebruikt worden, per km per vliegtuig, per persoon per gevlogen km. Wat ook een rol speelt is het aantal keer dat een persoon vliegt per jaar. Vlieg je vaker, dan zou je een omgekeerd frequent flyer programma kunnen bedenken, waarbij je een steeds hogere belasting per vlucht gaat betalen naarmate je meer vluchten maakt.
Bij elke vluchtboeking een compensatiebelasting voor de toename van CO2 in de atmosfeer verplicht stellen voor elke passagier is wat mij betreft het startpunt. En dat kan nu al, daar hoeven we niet mee te wachten tot 2027. Ook al is compenseren niet effectief en verlaagt de emissies niet, want de uitstoot die gelijk in de lucht komt, daar heeft het planten van bomen alleen effect bij op de lange termijn. Elke persoon, die toch gaat vliegen ook al is de schadelijke impact op het milieu en de verergering van het broeikaseffect bekend, ontkomt op die manier niet aan onze gemeenschappelijke verantwoordelijkheid om de aarde te behouden voor komende generaties.
Om de vraag dan toch te beantwoorden:
Nee, omdat er per saldo minder lange vluchten zijn en omdat ik voorstander ben van het gelijk belasten van alle vliegbewegingen. Omdat op die manier personen die vaker vliegen over veelal kortere en minder langere afstanden uiteindelijk meer belasting gaan betalen, omdat ze ook meer CO2 uitstoten met hun vliegbewegingen.
Als het kabinet per 2027 €248 miljoen meer vliegbelasting wil innen, dan is het misschien ook een idee om dat bedrag te delen door alle vluchten die Nederlanders gemiddeld per jaar maken. Er zijn vast cijfers beschikbaar. Met als resultaat een vast bedrag per vlucht.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, ik ben voorstander van het gelijk belasten van alle vliegbewegingen. Omdat op die manier personen die vaker vliegen over kortere en langere afstanden uiteindelijk meer belasting gaan betalen, omdat ze ook meer CO2 uitstoten met hun vliegbewegingen.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, ik ben voorstander van het gelijk belasten van alle vliegbewegingen. Omdat op die manier personen die vaker vliegen over kortere en langere afstanden uiteindelijk meer belasting gaan betalen, omdat ze ook meer CO2 uitstoten met hun vliegbewegingen.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, ik ben tegen het verschillend belasten van landen of gebieden, zoals de Nederlandse overzeese gebieden of landen die Nederlandse heersers zich in het verleden onrechtmatig toegeëigend hebben en die nu onafhankelijk zijn.
Elke vliegbeweging brengt CO2 in de atmosfeer, die tot wel honderd jaar daar kan blijven. Het betalen van belasting op de vervuiling van de atmosfeer, daar mag geen enkele uitzondering op gelden.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja, ik ben voorstander van alle soorten vluchten gelijk belasten, dat maakt de vliegbelasting minder complex. Het is bovendien een feit dat elke vliegbeweging CO2 in de atmosfeer brengt, die tot wel honderd jaar daar kan blijven. Dus het zo min mogelijk aantrekkelijk maken om CO2 te blijven uitstoten, heeft prioriteit. Op lange en korte vluchten.
Een maximaal aantal vluchtbewegingen per jaar per persoon of ze nou kort of lang zijn, zie ik wel als aanvullende maatregel. Om het aantal vluchten per persoon te verminderen en vooral voor frequent flyers.
Een belasting op vliegbewegingen van goederenvluchten zie ik als waardevolle uitbreiding van vliegbelasting op passagiersvluchten.
Ik heb ook nog een vraag: waaraan gaat het kabinet het extra bedrag van €248 miljoen aan vliegbelasting besteden? Het verbinden van het Europese treinnetwerk en daardoor het vresnellen van de treinreis, zie ik als een goede bestemming. Met als resultaat dat binnen Europa passagiersvluchten drastisch verminderen