Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Dhr. C. Schuurman |
---|---|
Plaats | Zeist |
Datum | 25 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, dat heeft geen nut. Mensen beginnen hun reis dan met een korte vlucht naar een reis zonder vliegbelasting. Daar wordt de eigenlijke reis aangevangen. Zo worden meer kilometers gevlogen, wordt het milieu extra belast en loopt de staat inkomsten mis.
Vliegbelasting heeft alleen nut als dit mondiaal of minstens op Europees niveau gelijkgesteld is, anders wordt het gelijke speelveld verstoord en gaan mensen capriolen uithalen om geld te besparen, daar is niemand bij gebaat.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, dat heeft geen nut. Mijn antwoord op vraag 1 is hier ook van toepassing, mensen gaan dan om vliegen via een land zonder vliegbelasting. Wederom worden er meer kilometers gevlogen en wordt het milieu extra belast.
Als mensen willen vliegen doen ze dat toch wel, een belasting houdt dat niet tegen. Hooguit zorgt het er voor dat mensen anders gaan vliegen om de prijs te drukken.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, dat heeft geen nut. Wat ik bij vraag 1 al zei is hier zo mogelijk nog meer van toepassing. Wordt een verre reis in Nederland aangevangen dan wordt deze zwaar belast, wordt die zelfde reis in Polen aangevangen dan wordt er niets belast. Een vluchtje naar Polen kost zo goed als niks, dat haal je er wel uit.
Om te voorkomen dat mensen dit soort omwegen gaan maken moet Nederland de vliegbelasting concurrerend houden, niet meer belasten dan andere Europese landen. Ook de landen zonder vliegbelasting zoals Polen.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, dat heeft geen nut.
Landsgrenzen of hoofdsteden zijn niet relevant, Nederlanders laten zich daardoor niet tegenhouden. En waar mogelijk wordt dit gebruikt (lees: misbruikt) om de prijs te drukken en een deel van de reis onbelast af te leggen.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Het belasten van transfer passagiers ligt internationaal gevoelig, geen enkel land doet dit. Daar moet een goede reden voor zijn.
Belasten naar vliegafstand klinkt logisch, maar is eenvoudig te ondervangen door via een derde land te reizen. Daarom is het wellicht het slimste om niet te differentiëren en het systeem te laten zoals het is.