Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Leiden |
Datum | 25 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, net als bij andere vervoerswijzen moeten vluchten die meer uitstoot veroorzaken meer worden belast.
Er is geen reden om vliegen minder te belasten dan bijvoorbeeld autorijden.
De term vliegbelasting is hierbij misleidend omdat het verhult dat vliegen nog steeds fiscaal wordt gestimuleerd door vrijstelling van btw en accijns.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, de absolute uitstoot zou leidend moeten zijn, en die is bij lange vluchten groter.
En bij langere vluchten wordt een groter deel in hogere luchtlagen doorgebracht, waardoor de non-co2 klimaateffecten van lange vluchten per km groter zijn dan van korte vluchten, zie https://ce.nl/publicaties/aviation-non-co2-estimator-anco/
De auto is niet perse duurzamer als daarin slechts met 1 persoon wordt gereisd (zie https://www.klimaatwijsopreis.nl/ )
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja, dergelijk zeer lange vluchten hebben een disproportioneel grote uitstoot dan andere reizen.
En bij langere vluchten wordt een groter deel in hogere luchtlagen doorgebracht, waardoor de non-co2 klimaateffecten van lange vluchten per km groter zijn dan van korte vluchten, zie https://ce.nl/publicaties/aviation-non-co2-estimator-anco/
Bovendien gaan die vluchten voor de overgrote meerderheid naar bestemmingen buiten de EU en het is van belang om uitgaven binnen de EU te houden om onze partnerlanden te versterken
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Voor vluchten buiten de EU zou een hoger tarief moeten gelden dan voor vluchten binnen de EU.
Dit zowel vanwege de hogere uitstoot en om middelen binnen de EU te houden in plaats van vakantiereizen naar (onvrije) landen buiten de EU fiscaal te stimuleren (ook met vliegtaks nog steeds vrijgesteld van BTW en accijns)
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Transferpassagiers moeten niet worden uitgezonderd van vliegbelasting, maar juist hoger worden belast dan passagiers met een herkomst of bestemming in Nederland.
Transferpassagiers dragen minder bij aan onze economie dan andere reizigers en zorgen wel voor overlast. Het hebben van een goedkope overstaphaven is per saldo niet in het belang van Nederland als dichtstbevolkte land ter wereld, het ten koste van de leefbaarheid en woonruimte hier en de opbrengsten komen maar bij een beperkt aantal bedrijven terecht, die bovendien notorie subsidietrekkers zijn (KLM cs) Zie ook https://www.rli.nl/publicaties/2016/advies/mainports-voorbij