Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | D Hendriks |
---|---|
Plaats | Schellinkhout |
Datum | 12 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, onderzoeken tonen aan dat vliegbelasting slechts een geringe bijdrage levert aan CO2-reductie.
Zweden schaft het binnenkort juist af! Er is al heel veel belasting per vlucht en hierdoor komen er te grote lasten en druk op de nederlandse bedrijven in de luchtvaart. Nederlandse luchtvaart is al een van de schoonste en duurzaamste, dus laat de passagiers niet overstappen via andere landen! De Nederlanders betalen dan zelf de hoogste prijs, zowel voor het ticket, als voor de lange termijn, omdat de sector dan kapot gaat. Wij zijn al jaren een doorvoerland, dus laten we dat zo houden.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Hoe zouden mensen zich in die getallen moeten gaan verplaatsen? Gaan we sporen aanleggen en daarmee zoveel uitstoten en landschappen en natuurgebieden kapot maken? Succes daarmee! We zijn al overvol, dus hoe willen we nou nog meer spoor gaan aanleggen? Sporen zijn daarbij sowieso niet point to point, maar gaan via kronkelingen, om steden/bergen/meren/rivieren heen. Dus de afstand die men aflegt is vele malen hoger dan via de lucht. Daarbij gaan we in volle gebieden ook met gebouwen de lucht in, of met parkeergarages de grond in... Waarom gaan we de luchtvaart dan afstraffen. Daarbij maken we per definitie gebruik van een dimensie die nog niet bezet is voor andere doeleinden.
Dus: IS de trein wel duurzamer? Voor een vliegveld heb je maar, kort door de bocht gezegd, 2 stukken asfalt en een afhandelingsgebouw nodig. De rest is al klaar voor gebruik! Dat geldt niet voor treinen, want de huidige tracees zijn helemaal niet berekend op dit soort aantallen.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, want deze manier van vervoer is niet anders te doen en per kilometer juist al heel zuinig. Dus een oneerlijke vergelijking wat mij betreft. De stelling dat het juist een hoge totale uitstoot heeft vind ik van 2 walletjes eten en sturen op het voornemen om de luchtvaart de kop in te drukken. Jullie stellen dat én dichtbij slecht is én ver weg....
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Deze redenatie geeft de kromheid van de regelgeving al aan... Hoe moeilijk willen jullie het weer gaan maken...?!
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Zie antwoord op vraag 4.
Daarbij heeft het ministerie van Financiën in haar antwoorden op schriftelijke vragen over het Belangplan 2025 zelf al aangegeven helemaal geen transfertaks te willen, omdat het zorgt voor slechte verbindingen met NL.