Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Driehuis |
Datum | 15 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Vliegen is de meest efficiënte manier van reizen.
Om dit alleen in Nederland zo sterk te belasten brengt alleen maar nadeel voor Nederland en reizigers vliegen via andere luchthavens. Daarnaast is het raar lange vluchten meer te belasten als het om de Nederlandse overlast te doen zou zijn. Lang of kort vertrek of komt hier allebei aan.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Mensen die naar brussel, parijs of Londen vliegen vliegen VIA die steden of vanaf die steden VIA Schiphol naar hun bestemming. Door deze vluchten proberen te schrappen zorgt ervoor dat reizigers met andere maatschappijen alsnog naar hun bestemming vliegen. Dit ten nadelen van (de) Nederland(se economie).
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee. Als iemand ver weg vliegt kiest hij juist voor het meest efficiënte vervoermiddel. Qua uitstoot en qua tijd.
Een betere keuze is er niet.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Midden oosten, Qatar, Emiraten moeten hoger worden belast. Maatschappijen uit deze landen maken gebruik van moderne slavernij, goedkope arbeidskrachten en staatssteun. Rest van de landen onbelast laten.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Niet meer vliegbelasting. Luchtvaart verbindt mensen. Het is een utopie te denken dat mensen minder gaan vliegen.
De
Luchtvaart krijgt onevenredig veel aandacht als het gaat om geluidsoverlast en uitstoot. Men heeft z’n mond vol van de trein maar dit achterhaalde vervoersmiddel haalt het niet bij de auto of vliegtuig.