Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Dr. Asteris Apostolidis
Plaats Amsterdam
Datum 17 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, want de milieu-impact voor Nederland is niet anders, zolang een vlucht de grens overgaat. Het is niet onze taak om de wereldwijde emissies namens iedereen te bewaken. Ik zie het alleen als een maatregel om indirect de vluchten op Schiphol te verminderen en meer geld te krijgen van de consumenten in een markt waarin de concurrentie wereldwijd is.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Een auto met één of twee passagiers heeft hogere emissies per zitplaats dan een vliegtuig. Deze vraag mist wetenschappelijke onderbouwing. Echter, gezien de extreem hoge prijs van treinkaartjes, zou ik me richten op het verlagen hiervan in plaats van het belasten van vluchten.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Is er een alternatief om zulke lange afstanden af ??te leggen? Ik denk het niet, dus hogere belastingen zullen alleen maar ten goede komen aan concurrerende luchthavens en luchtvaartmaatschappijen in het buitenland

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, dit is een verschrikkelijk idee, dat de concurrentie in gevaar brengt en geen zinvolle resultaten zal opleveren, afgezien van economische ellende.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik denk dat vluchten redelijkerwijs belast moeten worden en met een vast tarief, aangezien vliegen gelijk staat aan openbaar vervoer over lange afstanden. Mensen reizen om hun familie te zien, escaleren het vreselijke weer en verbeteren hun psychologische toestand, of reizen voor zaken die de economie ten goede komen. Ik zou ze dat niet afpakken. Ik zou hogere belasting heffen op zakenreizigers en reizigers in de eerste klas, aangezien dit een persoonlijke levensstijlkeuze is, en ik zou nog verder gaan met zakenjets.