Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Klazienaveen
Datum 18 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee absoluut niet. We moeten de infrastructuur, werkgelegenheid behouden en iedereen moet deze kunnen gebruiken. Er moet gekeken worden naar de oneerlijke concurrentie. Maatschappijen uit het Midden-Oosten die zoveel brandstof mee nemen dat ze niet meer tanken op Schiphol. Daar zou men eens na moeten kijken.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, ik ben van mening dat de markt gewoon zijn werk moet kunnen doen. En korte vluchten is kwa uitstoot soms nog steeds lager dan de auto. En de trein wordt leuk verkocht. Maar er moet altijd geld van de overheid bij. En geen fijne manier van vervoer.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, we zouden als Nederlanders trots moeten zijn op Schiphol en de infrastructuur. Schiphol moet kunnen groeien en niet krimpen. Kijk om ons heen Kopenhagen gaat groeien. Als we deze hub willen behouden zouden we ons niet de markt uit moeten prijzen.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
De vliegbelasting moet zo laag mogelijk. Maar als er dan verschil zou moeten zijn is eu laag. Daar zijn ook minder kosten ivb douane. Verder ben ik van mening dat reizen niet teveel belast moet worden. Reizen verbind en maakt veel mogelijk.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Kustwacht, kmar, amb heli en politie heli. Hoeven wat mij betreft geen belasting te betalen.
Transfer passagier ook zo laag mogelijk. Door deze passagier hebben we de infrastructuur die we nu hebben. En is belangrijk voor ons als NL.
Mensen die een directe vlucht nemen vanaf Schiphol moeten ook niet teveel betalen. Soms is het nu goedkoper om vanuit Brussel via Amsterdam en dan naar een vere bestemming is vaak goedkoper dan rechtstreeks.