Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Alphen a/d Rijn |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, omdat er zeker voor deze vluchten geen realistisch alternatief is en het dus puur een extra belasting is waarmee weinig bereikt wordt voor het milieu. Wel zou een differentiatie van het tarief kunnen plaats vinden bij bijvoorbeeld de inzet van stillere en zuiniger toestellen en het gebruik van SAF, omdat luchtvaartmaatschappijen daar wel invloed op hebben.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, aangezien er slechts enkele routes zijn waar er een reëel alternatief is voor het vliegtuig, omdat de reistijd van het alternatief velen malen langer is en ook beperkt beschikbaar (het spoor heeft een beperkte capaciteit).
Daarnaast wordt gesteld dat de auto een duurzamer alternatief is. Dit is echter pas zo wanneer er meerdere personen in het voertuig zitten (brandstof auto's). Het argument dat er van elektrische auto's wordt uit gegaan waarbij dit wel zo is, is zeer arbitrair, aangezien de meeste auto's niet volledig elektrisch zijn en de nevenschade van elektrisch rijden (zwaarde belasting wegen, bruggen, banden etc en bijbehorende eerdere vervanging met alle uitstoot) vaak niet wordt meegenomen.
Pas wanneer er goede alternatieven zijn, is dit eventueel te overwegen, maar die zijn er vooralsnog dus op te weinig trajecten.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, aangezien er geen enkel alternatief is. Wat wel gebeurt is dat vliegen vanuit Nederland naar een verre bestemming duurder wordt, wat eventueel in de hand werkt dat via een andere bestemming gevlogen wordt. Dit gaat ten koste van de concurrentiepositie van in dit geval KLM en zal er voor zorgen dat er omgevlogen wordt, waar het milieu al helemaal niet bij gebaat is.
Wel zou een differentiatie van het tarief kunnen plaats vinden bij bijvoorbeeld de inzet van stillere en zuiniger toestellen en het gebruik van SAF, omdat luchtvaartmaatschappijen daar wel invloed op hebben.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
In ieder geval landen waarmee Nederland een sterke economische band heeft en er dus veel zakenverkeer is en (ex-)overzeese gebieden waar er veel verkeer is vanwege bijvoorbeeld familiebanden.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee, uitzonderingen lijken wenselijk, omdat het complexe materie betreft die als het plat geslagen wordt tot 'one size fits all' veel ongewenste effecten zal hebben. Het lijkt dan ook raadzaam de huidige uitzonderingen te handhaven en wellicht uit te breiden bij bijvoorbeeld de inzet van stillere en zuiniger toestellen en het gebruik van SAF.