Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | mr. H de Vries |
---|---|
Plaats | Teylingen |
Datum | 28 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Vooral korte vluchten, bijvoorbeeld op Brussel, Berlijn, Parijs of Londen, waarvoor een goed alternatief bestaat, dienen zeer zwaar belast te worden. De maatschappelijk kosten, geluidsoverlast en de uitstoot van ZZS, die de gezondheid van omwonenden van de luchthaven aantasten en de schadelijke gevolgen voor het milieu en de leefomgeving moeten via een zeer zware belasting verdisconteerd worden in de tarieven voor een vliegticket. Laat de opbrengst van die belasting vervolgens ten goede komen aan het verbeteren en goedkoper maken van het openbaar vervoer. Overigens dienen ook lange vluchten meer belast te worden. Ook daarvan dienen de maatschappelijke kosten en die voor het milieu in de prijs van het ticket verdisconteerd te worden. Omdat daarvoor niet een goed alternatief bestaat, kan volstaan worden met een lager tarief.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Korte vluchten zoals naar Brussel, Berlijn, Parijs of Londen, etc. dienen zeer zwaar belast te worden. Er zijn immers prima alternatieven voor handen. Mensen zijn dan gedwongen tot een afweging voor vliegen of bijvoorbeeld een treinreis. De tarieven voor een treinkaartje staan nu in geen enkele verhouding tot die van een vliegticket. Dat is waanzinnig! Mensen die bewust willen kiezen voor ander vervoer dan het vliegtuig wordt dat bijna onmogelijk gemaakt omdat de prijs voor een treinticket een veelvoud is van die voor het vliegtuig. De opbrengst van de hierbij op te halen belastinggelden dient ten goede te komen aan een verbetering van het (internationaal) OV. Dus niet naar de algemene middelen.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ook die dienen meer belast te worden, door het doorberekenen van de te veroorzaken schade aan de gezondheid door uitstoot van ZZS, aan de leefomgeving en het milieu. Ook zeer lange vluchten dienen ontmoedigt te worden. Maar niet extra belasten, zoals voor korte vluchten, zoals hiervoor genoemd. Laat ook die belastingopbrengsten, voor zeer lange vluchten, ten gunste komen voor de verbetering van het (internationaal) openbaar vervoer.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Maak een staffel voor de belastingtarieven. Voor vluchten < 500 km een zeer zware belasting, omdat er goede alternatieven zijn, voor vluchten < 2.500 km een zware belasting en voor vluchten > 10.000 km wel een belasting, maar minder zwaar dan voor de eerder genoemde 2.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Geen uitzonderingen hanteren. Houd het simpel en goed uitvoerbaar. Nu wel snel maatregelen. Er is lang genoeg getraineerd door de luchtvaartsector, waarnaar het ministerie van I&W de oren heeft laten hangen en feitelijk het verlengstuk van is. Wij betalen belasting om de rijksambtenaren op te laten komen voor het algemeen belang. Niet voor exclusief voor de belangen van de luchtvaartsector. Er ligt bovendien een rechterlijke uitspraak van 20 maart 2024 die uitvoering behoeft en geen verder uitstel door in beroep te gaan en zo de luchtvaartsector nog meer tijd te bieden, er is een Parijsakkoord, er is een Klimaatwet, etc. Wat is er nog nodig om regering en Rijksoverheid tot het besef te laten komen, dat zij zich hebben in te zetten voor het algemeen belang en de uitvoering van wetten en rechterlijke uitspraken?