Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Utrecht
Datum 16 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Ik ben wel voorstander van minder vliegen. Ook al zijn de lange-afstands vluchten netto vervuilender dan korte-afstandsvluchten, is verschil tussen een autovakantie en vliegvakantie volgens milieu-centraal juist groter op de korte afstanden (https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/duurzaam-op-vakantie/vliegen-of-ander-vakantievervoer/#:~:text=Een%20vliegreis%20belast%20het%20milieu,als%20dezelfde%20reis%20per%20auto). Vaak zijn er juist voor de korte vluchten goede (duurzamere) alternatieven. Daarnaast zijn het juist de korte vluchten waar veelvliegers veel gebruik van maken, dus het zou een goede ontmoediging zijn om juist de korte vluchten zwaarder te belasten.
Ik vind dat reizen een eerlijke prijs moet krijgen - met de kosten voor ethiek (werknemers), milieu, grondstoffen, etc. eerlijk doorberekend naar de consument.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, zie mijn eerdere antwoord.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Dan ben je iets anders aan het belasten dan de uitstoot, dat is niet rechtvaardig. Je kan wel pragmatisch gezien 1 tarief per land aanhouden, maar dit moet wel op basis van afstand zijn.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Hierover is mijn kennis (te) beperkt. Ik zou zeggen dat alles gelijk moet worden belast. Ik kan mij zeer specifieke situaties bedenken (repatrouillering waarbij, voor wat voor reden dan ook, de persoon in kwestie de kosten zelf moet dragen; spoed-goederenvluchten met medische hulpmiddelen).