Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | KLM koninklijke luchtvaaart maatschappij (FM van Angeren) |
---|---|
Plaats | Schiphol |
Datum | 19 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee,
Impact op concurrentiepositie: De gevolgen van buitensporig hoge belastingen voor
de concurrentiepositie van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen moeten worden
meegewogen. Hou er ook rekening mee dat door de gevolgen op de concurrentie posistie van m.n. KLM veel waardevolle werkgelegenheid in gevaar loopt.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee want : Nederland heeft met €29,40 de hoogste vliegbelasting
voor vluchten tot 2500 km. Korte vluchten zijn dus al zeer zwaar belast in vergelijking
met omringende landen
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee!
Effect van vliegbelasting op CO2-reductie: Onderzoek toont aan dat vliegbelasting
slechts een zeer geringe bijdrage levert aan CO2-reductie. De totale CO2-uitstoot van
luchtvaart is slechts 2.5% van de totale CO2-uitstoot
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee.
Nieuwe routes: Een vliegbelasting laat mensen niet minder vliegen. Passagiers vinden
een nieuwe route via landen waar geen of significant minder vliegbelasting geldt. Niet
zelden loopt deze andere route via landen waar duurzaamheid minder hoog in het
vaandel staat, waardoor deze nieuwe route minder duurzaam is
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee!
Als er toch een verhoging van belastingen moet plaatsvinden, dan moet de
transferpassagier in elk geval worden uitgesloten. Deze zal immers gewoon blijven
reizen, maar dan via een ander land dan Nederland. Ze vliegen dan niet langer op
Schiphol, maar over Schiphol. Het lost dus niets op, maar raakt de Nederlandse
luchtvaartmaatschappijen hard!