Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | B Tajik |
---|---|
Plaats | Rotterdam |
Datum | 18 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Zeer terecht. Langere vluchten stoten veel meer uit, dus mag ook zwaarder worden belast. Tegelijkertijd hebben reizigers van korte vluchten gemakkelijker groene alternatieven, dus die mogen ook zwaar belast worden of zoals in Frankrijk verboden onder een bepaalde afstand.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja zeker! Zeer korte vluchten mogen heel zwaar belast worden en het liefst verboden zoals in Frankrijk. Er zijn genoeg groenere alternatieven voor die reizen.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Alle vluchten mogen wat mij betreft zwaar worden belast. Zeer lange vluchten mogen zwaar belast worden, maar relatief tot de andere vluchtafstanden minder zwaar belast. Voor zeer lange vluchten zijn vrijwel geen goede alternatieven. Dus ja, in absolute zin zwaar belasten maar relatief tot de andere vluchten minder zwaar.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik zou het Franse verbod voor korte afstanden hanteren en dan een uitzondering voor overzeese gebieden. Maar dan nog wel hetzelfde tarief. Ik zou niet met een aangepast tarief gaan werken omdat ieder land daar aanspraak op wil gaan maken en het dan niet oplevert wat het beoogde.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Vluchten met laag gewicht worden vooral ingezet voor korte afstand vluchten, dus hanteer daar het normale hoge tarief of zelfs een hoger tarief. Probeer het aantal uitzonderingen terug te dringen. Beter voor de uitvoering en absolute aantal uitstoot moet echt omlaag.