Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Breda |
Datum | 19 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, maar enkel in Europees verband. Nederland is een postzegel op de wereldkaart. Denken in landsgrenzen geeft er blijk van dat het kabinet niets begrijpt van de wereldwijde luchtvaart. De lappendeken van luchtvaartgerelateerde belastingen binnen de verschillende EU-landen is ongeloofwaardig. Hak dan meteen ook knopen door met betrekking tot één Europees luchtruim (Singe European Sky). Maar dat lukt al meer dan 25 jaar niet, aangezien regeringen 'baas' willen blijven over het eigen luchtruim.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, prima idee, mits de betrouwbaarheid van het spoor tussen Amsterdam en Schiphol fors wordt verbeterd, inclusief de problemen met bepaalde viaducten op de HSL-lijn. Maar ook hier zouden dergelijke afspraken op Europees niveau gemaakt moeten worden.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?(Extra) belasten naar ratio op afstand in het algemeen lijkt me beter. Dan dus automatisch ook bij vluchten > 10.000 km en dus niet als doel op zich bij dit soort afstanden.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, onzin.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
De haalbaarheid van een dergelijk systeem (iedereen gelijk belasten) zal er enkel kunnen zijn in Europees verband. Het zou in theorie wenselijk zijn hetzelfde te doen voor transfer passagiers, maar in de praktijk zal dit niet werken. Nederland (en Europa) zal zichzelf hierdoor uit de markt prijzen. Daarnaast zullen airlines en nationale overheden vanuit andere continenten die op Schiphol vliegen hier nooit mee akkoord gaan en dreigen met rechtzaken. Zie de recente voorbeelden vanuit de VS. Historische rechten laten verdwijnen is 'onrealistich wensdenken', al zien sommigen dat graag gebeuren. Daarbij, maar dat geldt voor alle bovenstaande vraagstukken, heeft ook Nederland zich gecommitteerd aan de Europese wetgeving. Deze zou nog wel eens kunnen prevaleren boven de Nederlandse na juridische toetsing. In een dergelijk geval kunnen veel plannen van het kabinet rechtstreeks in de prullenbak. Dat heeft weinig van doen met mijn persoonlijke mening, maar des te meer met hoe de rechtstaat en het Europees recht ook door Nederland is onderschreven.
Er is te weinig kennis over de luchtvaart aanwezig binnen de regering. Dat gaat Nederland nog eens opbreken.