Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Amstelveen |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik zie deze hele exercitie als een manier om meer belasting binnen te halen. Passagiers in de grensregio zullen uitwijken naar het goedkoopste luchthaven. Indien men iets wil doen aan de negatieve gevolgen van het vliegen, dan moet er iets aan de luchtvaart gebeuren. Ikzelf ben ruim veertig jaar werkzaam geweest in de luchtvaart, dus het zal u niets verbazen dat ik de negatieve aspecten van de luchtvaart accepteer. Wat mij wel altijd heeft verbaasd is de weerstand van opeenvolgende kabinetten tegen een nachtsluiting van Schiphol. Vertrekkend verkeer tussen 2330 en 0530 verbieden te starten en binnenkomend verkeer tussen 2400 en 0500 weren. Of een regeling afhankelijk van de geluidshinder.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Neen.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Neen, grens is arbitrair. Is dat de grootcirkel afstand? Of de afgelegde route. (die ook vaak kan verschillen ivm luchtruimsluiting -Rusland, Libie, enz.- langere maar wel snellere routes door meewind.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Wat zou de Nederlandse overheid doen indien passagiers richting de Golfstaten vliegen en daar opnieuw inchecken (dus geen transit passagier) om hun reis enkele uren later te vervolgen, richting het Verre Oosten, bv.I
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik vind dat elke passagier die per verkeersvliegtuig reist hetzelfde bedrag dient te betalen. Zakenvliegtuigen zouden een hoger bedrag kunnen betalen.