Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Laren
Datum 17 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Luchtvaart verbindt de wereld op een unieke en efficiënte manier die -zeker op lange afstanden- geen alternatief heeft. Verbinding van mensen en economieën moet niet (meer) belast worden. Dat schaadt onze mondiale belangen.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zodra de trein een realistisch alternatief is zou ik zeggen “ja”. Echter is de trein en andere alternatieven op dit moment niet voldoende -in capaciteit en efficiëntie- om de luchtvaart te vervangen en daarmee de belasting een drogreden.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
De lengte van vluchten is niet relevant. Ik begrijp dat deze vraagstellingen om uitstoot gaan. Mondiale luchtvaart is goed voor slechts 2/3% maar verbindt daarentegen wel de hele wereld met elkaar. Er is geen goed alternatief op dit moment. Hoger belasten betekent dat vluchten simpelweg over de Nederlandse grens gaan vertrekken. Nederlandse economische concurrentiepositie zal verslechteren.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Bestemmingen discrimineren op basis van hun politieke of economisch-maatschappelijke status lijkt mij ondoenlijk en onwenselijk. Houd het simpel en overzichtelijk. 1 tarief of liever geen tarief. De luchtvaart verbindt mensen, koester dat goed en accepteer dat het een sector is die niet snel zal kunnen afschalen maar 0 uitstoot. Er wegen hier andere belangen dan puur uitstoot.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Vergis u niet. Bijvoorbeeld privé jets worden naast luxe vluchten ook gebruikt voor donor-transplantatie vluchten. Die kunnen niet plaats vinden zonder economische gronden. Deze constructies bestaan omdat verschillende partijen gebruik maken van dezelfde infrastructuur. Belast deze onevenredig en de zaken gaan over de grens. Nederland is maar een klein landje.