Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam DJ Schouten
Plaats Hillegom
Datum 28 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, maar wel in een lineaire verhouding.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee.
Ook op de korte afstand gebruiken vliegtuigen weinig infrastructuur, worden vlieglijnen flexibel aangepast aan de vraag en is vliegen zeer efficiënt. Om de transitie naar elektrisch vliegen en vliegen op b.v. waterstof van de grond te krijgen zijn zeer korte vluchten juist de eerste doelgroep en daardoor zeer belangrijk.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee !
Met name bij de zeer lange vluchten is er veel internationale concurrentie van vliegmaatschappijen uit o.a. Turkije en het Midden Oosten. De vliegmaatschappijen uit deze landen krijgen veelal alle ruimte, en in meerdere gevallen ook staatssteun, van de lokale overheid. Het extra belasten van deze zeer lange vluchten is wind in de zeilen van maatschappijen buiten Europa. Er wordt niet minder gevlogen, maar Europa zet zichzelf op achterstand, door de eigen vliegmaatschappijen omzet te laten verliezen ten gunste aan bedrijven buiten Europa.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ja.
Vluchten over Rusland zouden zwaar belast moeten worden, zolang Rusland in conflict is met Europa.
Met Rusland bevriende naties uit het (Verre-)Oosten en hun (vaak door de staat gesteunde) vliegmaatschappijen hebben op dit moment een zeer groot voordeel in vliegtijd en -afstand, omdat zij niet om Rusland heen hoeven te vliegen.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja