Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Amersfoort |
Datum | 16 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, vliegen is vaak de enige haalbare optie om naar verre landen te reizen, en het zwaarder belasten van lange vluchten maakt dit voor mensen met een beperkt budget nog minder toegankelijk. Voor velen zijn lange vluchten niet alleen een luxe, maar een noodzaak, bijvoorbeeld om familie in verre landen te bezoeken, medische zorg te zoeken of zakelijke verplichtingen na te komen.
Bovendien vergroot een dergelijke maatregel de ongelijkheid, omdat reizen naar verre bestemmingen dan alleen haalbaar blijft voor mensen met hogere inkomens. Dit belemmert niet alleen de mobiliteit van minderbedeelden, maar ook hun sociale verbondenheid en kansen, zoals het onderhouden van familiebanden of het benutten van internationale werk- of studiemogelijkheden.
In plaats van belastingen die vooral kwetsbare groepen treffen, kan de focus beter liggen op investeringen in duurzame luchtvaarttechnologieën en internationale samenwerking om de milieu-impact van langeafstandsvluchten te verminderen, zonder dat dit reizen voor grote groepen mensen onbetaalbaar maakt.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
In regio’s met beperkte toegang tot hogesnelheidstreinen of snelwegen, zoals eilanden, bergachtige gebieden of afgelegen gemeenschappen, zijn korte vluchten vaak de enige praktische manier om snel en efficiënt verbinding te maken met andere delen van het land of de wereld. Het extra belasten van deze essentiële verbindingen kan echter de kosten verhogen, wat nadelig is voor zowel inwoners als bedrijven in deze gebieden. Dit kan leiden tot verminderde economische kansen en een groeiende ongelijkheid tussen stedelijke en landelijke regio’s.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Voor intercontinentale reizen naar afgelegen bestemmingen is vliegen vaak de enige optie, aangezien alternatieven zoals treinen of schepen niet haalbaar zijn vanwege de tijd, kosten of praktische beperkingen. Het zwaarder belasten van deze vluchten kan mensen met een lager inkomen bovendien onevenredig zwaar treffen, waardoor zij niet langer in staat zijn om verre familie te bezoeken, culturele banden te onderhouden of internationale kansen te benutten. Dit vergroot de ongelijkheid tussen verschillende inkomensgroepen.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Het ontwikkelen en handhaven van een systeem met verschillende tarieven voor specifieke landen of gebieden zou veel administratieve middelen vergen, wat de uitvoeringskosten van de vliegbelasting onnodig verhoogt.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee, ik vind niet dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk belast moeten worden. In plaats daarvan zou de belasting moeten worden afgestemd op de milieuprestaties van de vliegtuigen. Alleen oudere toestellen die veel uitstoten zouden extra belast moeten worden. Dit zou luchtvaartmaatschappijen aansporen om te investeren in duurzamere, efficiëntere vliegtuigen, wat een positieve invloed heeft op de verduurzaming van de sector. Door deze belasting te richten op vliegtuigen met een hoge uitstoot, wordt de milieu-impact van vluchten effectiever aangepakt zonder onterecht alle passagiers te treffen. Dit zorgt voor een rechtvaardiger systeem waarin passagiers die reizen met moderne, milieuvriendelijke toestellen niet onterecht hogere kosten hoeven te betalen, terwijl de focus ligt op het verminderen van de uitstoot van verouderde vliegtuigen.