Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Dordrecht |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee dit verzwakt de concurrentie positie van de NL luchtvaart tov andere landen en continenten. Afspraken met deze landen en regios zijn zeer lastig waardoor de passagier uitwijkt naar andere routes. De het wereld klimaat is er niet mee geholpen, alleen slechts onze eigen portemonee en verbondenheid lijdt eronder
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja wanneer dit in gelijke mate ook aan de andere kant van de landsgrens gedaan wordt dan leid dit misschien tot minder uitstoot en soms klimaat winst (afhv welk alternatief de reiziger dan kiest)
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee dit verzwakt de concurrentie positie van de NL luchtvaart tov andere landen en continenten. Afspraken met deze landen en regios zijn zeer lastig waardoor de passagier uitwijkt naar andere routes. De het wereld klimaat is er niet mee geholpen, alleen slechts onze eigen portemonee en verbondenheid lijdt eronder
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Dit klinkt als een slimme oplossing, echter in de praktijk leidt dit historisch gezien tot allerlei onnodige compexiteit en het doel wordt veelal niet gehaald. Resultaat is dan een complex systeem wat duur is om in stand te houden en geeft sterke vertroebeling is prijsvergelijk van consumenten
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Vliegbelasting op dit nivo is discrimitatief. Dat is onwenselijk en leid tot grote onderlinge verschillen. Doel is eerlijke concurrentie en klimaat winst. Zolang regios als middenoosten en india nog ongecontrolleerd groeien en zelfs met overheidssubsidies de europeese markt betreden en overnemen is er geen winst voor de wereld. Consument kiest platweg voor een andere route of met andere aanbieder. De uitstoot per km wordt daarmee voor de wereld zelfs vaak meer (indirecte route vs directe vlucht).
Schade aan eigen bedrijven, werkgelegenheid en landelijke economie blijft over en de wereld heeft met meer uitstoot te dealen.
Conclusie ik zie alleen maar averechte effecten van vliegbelastingen in welke vorm dan ook, wegens uneven-playingfield.