Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Kaag en Braassem |
Datum | 16 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
248 miljoen op jaarlijks 478.000 vluchten is zo’n 500 euro per vliegtuig en zeg dat er gemiddeld 250 mensen in een vliegtuig zitten, kom je gemiddeld op 2 euro extra belasting per passagier uit. Lange vlucht of korte vlucht, dat gaat geen enkele gedragsverandering teweeg brengen. De belasting is blijkbaar ook alleen de vliegbelasting. De belasting op kerosine moet juist omhoog. Henk en Ingrid konden toch al niet met het vliegtuig op vakantie. Ze zouden wel graag betaalbaar naar hun werk willen. Maar tja, de buitenlandse overstapper is degene die gematst wordt.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Wie met gezond verstand naar een vliegreis en treinreis kijkt, weet dat de kostprijs van de vlucht hoger ligt dan de treinreis. Toch kun je voor een paar tientjes naar Barcelona vliegen terwijl de trein je dan een paar honderd euro kost. Dat is oneerlijke concurrentie dankzij allerlei financiële voordeeltjes voor de luchtvaart. Als we aan de toekomst willen denken, zal de vlucht duurder moeten zijn dan de treinreis. Wederom, die 2 euro per persoon gaat geen gedragsverandering bewerkstelligen. Er moet meer gebeuren dan vliegbelasting.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Gelijke monniken, gelijke kappen. Als Schiphol werkelijk wil blijven schermen met hun “economisch belang” moeten de transferpassagiers beduidend meer gaan bijdragen dan alleen die bak koffie en dat broodje terwijl ze tegelijkertijd veel CO2, NOx, ultrafijnstof, kankerverwekkende stoffen en geluid komen dumpen.