Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Assendelft |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik denk dat dit onverstandig is en wel om de volgende reden;
Door dit te verhogen krijg je dat steeds meer vliegbewegingen vanaf andere landen gaan plaats vinden (bv turkije) en heeft het geen effect op uitstoot verminderen. (alleen verplaatsen naar andere landen)
Als ik naar een land buiten europa wil dan ga ik wel via bv instanboel wat dan goedkoper is.
Dus uiteindelijk is meer belasten alleen maar slecht voor onze NLse economie en is er geen uitstoot gewin wereldwijd.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Dat zou wel extra belast kunnen worden. mits de treinkaarten goedkoper worden
Nu zijn de treinen duurder waardoor we toch deze korte afstand blijven vliegen.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Door dit te verhogen krijg je dat steeds meer vliegbewegingen vanaf andere landen gaan plaats vinden (bv turkije) en heeft het geen effect op uitstoot verminderen. (alleen verplaatsen naar andere landen)
Als ik naar een land buiten europa wil dan ga ik wel via bv instanboel wat dan goedkoper is.
Dus uiteindelijk is meer belasten alleen maar slecht voor onze NLse economie en is er geen uitstoot gewin wereldwijd.ntwoord bij vraag 1
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Vliegbelasing juiste naar beneden om concurrent te blijven wereldwijd.
Als je in NL meer belasing gaat betalen gaan we wel via andere opstapplaatsen vliegen
Waardoor NL economie alleen maar afbrokkelt door deze belasting
En er is geen gewin in uitstoot, dat verplaatst alleen maar (mensen willen nu eenmaal vliegen)
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ook hiervoor geldt; Als je hier meer belasting voor gaat berekenen is dat geen gewin voor onze uitstoot wereldwijd en alleen maar dat passagiers naar andere landen hun overstap doen, dus in NL misschien minder uitstoot maar geen uitstoot reductie wereldwijd
En wat we hier mee bereiken; dat we onze economie killen, niet alleen op de vliegerij maar ook dat voor bedrijven minder interressant wordt om hier te vestigen.