Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam R J C Van den Bosch
Plaats Rotterdam
Datum 21 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Waarom is het niet mogelijk een vliegbelasting in te voeren op basis van de daadwerkelijke C02 uitstoot, waarbij je rekening houdt met het type vliegtuig? De data is makkelijk te verkrijgen, je weet precies welk vliegtuig hoever vliegt. Dit zou het eerlijkst zijn.
Daarnaast moet er rekening worden gehouden met het oppervlakte van je zitplek in het vliegtuig en op basis hiervan een verdeelsleutel worden toegepast. Hierdoor betalen mensen in business class meer, wat ook rechtvaardig is aangezien zij meer plek innemen. Hoe minder het vliegtuig gevuld is, hoe meer er per passagier wordt uitgestoten.

Door te kijken naar de daadwerkelijke uitstoot stimuleer je vliegtuigmaatschappijen energiezuinige vliegtuigen aan te schaffen en meer synthetische brandstoffen te gebruiken.

Dit zou je bij voorkeur op EU-niveau moeten aanpakken en niet op nationaal niveau. Nu gaan mensen mogelijk omrijden met de auto om te vliegen van een land met lagere belasting. Hierdoor krijg je een oneerlijk speelveld. Ook maakt creëer je door de keuze voor nationaal beleid een complex systeem van regelgeving. Dit belemmert de groei van de Europese luchtvaartindustrie.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zeer korte vluchten moeten verboden worden, er is een uitgebreid spoortnetwerk in Nederland en onze omringende landen. Neem een voorbeeld aan Frankrijk, waar korte vluchten al verboden zijn.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zie mijn antwoord bij vraag 1, belasten op basis van werkelijke uitstoot.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Zie mijn antwoord bij vraag 1. Bij belasting op basis van werkelijke co2 uitstoot heb je dit probleem niet.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Zie mijn antwoord bij vraag 1. Luchtvaartmaatschappijen hebben zelf al een stimulans om vliegtuigen zoveel mogelijk te vullen. Dan verdienen ze immers meer door lagere gemiddelde kosten per passagier. Het beleid hoeft hier niet verder op aan te worden gepast, dit maakt het alleen maar complex.