Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Almere |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee want daar is geen alternatief voor. Juist zou er gekeken moeten worden naar het zwaarder belasten van korte vluchten waar ook de trein een optie voor is. Dit geeft juist ruimte voor meer verre vluchten.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja je zou kunnen denken dat mensen die bijvoorbeeld Brussel - Amsterdam - New York vliegen extra betalen en dat mensen die de trein nemen op Brussel - Amsterdam en dan vliegen dat die juist minder belansting betalen. Dan nodig je mensen uit om de trein te nemen en de co2 naar beneden te brengen.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee want daar is geen andere manier van transport voor. Dwing maatschappijen om de nieuwste vliegtuigen in te zetten door die minder te laten betalen dan oudere toestellen. Dan heb je ook minder geluidsoverlast.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik zou dan een indeling maken op landbasis. Heeft een land met name toerisme dan is dat hoger dan een land waar meer economische belangen zitten. Daar zit een groter belang van bv Nederland in plaats van alleen toeristische bestemmingen. Bijvoorbeeld India laag tarief en Zanzibar hoog tarief.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik vind dat prive vliegtuigen veel hoger belast moeten worden. Dat zijn vluchten die ook met een lijnvlucht uitgevoerd kunnen worden.
Verder zou iedereen hetzelfde moeten betalen en dan het liefst EU breed