Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 25 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Langeafstandsvluchten zouden niet extra belast moeten worden. In onze multiculturele samenleving, waarin globalisering ervoor zorgt dat mensen steeds verder van hun familie wonen, is reizen vaak een noodzaak in plaats van een luxe. Voor families met dierbaren in bijvoorbeeld Zuid-Amerika wordt bezoek al bemoeilijkt door de hoge kosten van vliegtickets. Extra belastingen op lange vluchten zouden dit nog verder ontmoedigen, waardoor familiebanden onder druk komen te staan.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Korte vluchten die eenvoudig te vervangen zijn door trein- of autovervoer zouden extra belast mogen worden, zeker gezien de beschikbaarheid van duurzamere alternatieven. Het is echter belangrijk dat deze alternatieven ook betaalbaar worden gemaakt. Treinreizen zijn momenteel vaak duurder dan vliegen, waardoor de keuze voor duurzaamheid niet altijd haalbaar is. Investeren in goedkopere en efficiëntere treinverbindingen zou een logische stap zijn om dit te stimuleren.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zeer lange vluchten zouden niet extra belast moeten worden, juist vanwege het eerder genoemde argument: in een multiculturele en geglobaliseerde wereld wonen veel mensen ver van hun familie. Voor hen is vliegen vaak de enige manier om dierbaren te kunnen bezoeken. Extra belastingen zouden deze reizen nog minder toegankelijk maken, waardoor familiebanden onder druk komen te staan.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee vind ik niet.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Bij het belasten van vluchten moet rekening worden gehouden met lage inkomens, maar ook met middeninkomens, zodat zij niet telkens de dupe worden. Vliegen zou geen luxe moeten zijn die alleen toegankelijk is voor mensen met een hoge sociaaleconomische klasse. Het is belangrijk om een eerlijk systeem te creëren waarin duurzaam reizen wordt gestimuleerd zonder dat het enkel voor de welgestelden betaalbaar blijft.