Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Gort Advies & Management voor Duurzaamheid (Dhr. Ir. R.H. Gort)
Plaats Zutphen
Datum 6 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik vind dat beide substantieel zwaarder belast dienen te worden maar korte vluchten binnen Europa (zeg tot 1000 km henelsbreed) juist relatief zwaarder dan lange vluchten omdat daar alternatieven voor mogelijk zijn.
Tegelijk dient vervoer per lange afstand bus en trein fors te worden gesubsidieerd.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Inderdaad dat vind ik, zie ook mijn antwoord op vraag 1.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Eens, maar ik vind ook dat dit via een staffel moet dan wel gequoteerd: voor niemand meer dan bijvoorbeeld 3 x retour in je leven, uitgezonderd diplomaten, gekozen volksvertegenwoordigers op nationaal niveau en ministers en staatssecretarissen en internationale hulpverleners e d. zolang en voorzover reizen voortvloeien vanuit hun werk.

Ook familiebezoek dient naar mijn mening een criterium te zijn waardoor mensen recht hebben op een hoger aantal, maar zeker niet onbeperkt.

Bewust heb ik overigens ondernemers en andere overheidsvertegenwoordigers zoals reguliere ambtenaren NIET vermeld. Immers, digitaal vergaderen kan ook zeker als sprake js van goede verhoudingen. En internationale zakenlieden kunnen het bekostigen.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik voel meer voor quotering afhankelijk van iemands wetk of familieomstandigheden.
Als dit niet kan zou een land als Suriname vanwege alle Surinaamse Nederlanders logisch zijn; idem voor Indonesië. En Marokko en Turkijje vanwege alle arbeidsmigranten uit die landen.
Als we dat echter zouden doen gaan meer mensen naar die bestemmingen louter vanwege dit tariefsverschil. Dat komt me als onwenselijk voor. Het hangt natuurlijk ook af van de grootte van het verschil. Ik ben zelf voorstander van invoering van zeer substantiële vliegtaxen die de klimaatgevolgen volledig dekt (inmiddels zo'n 300 euro per ton).

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Zie mijn antwoord op vraag 3. Diezelfde groep mensen zou ik recht geven op een lagere tax als quotering geen kans maakt.