Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | LR Wiersma |
---|---|
Plaats | Zwolle |
Datum | 25 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja. Wat mij betreft is de belasting proportioneel aan de milieuschade. Aangezien langeafstandsvluchten efficiënter zijn per gevlogen kilometer, is de belasting wat mij betreft niet direct proportioneel aan het aantal gevlogen kilometers, maar lange vluchten moeten absoluut zwaarder worden belast.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Wat mij betreft is de belasting proportioneel aan de absolute milieuschade. Per kilometer is de schade van een korte vlucht groter, maar in totaal nog steeds minder groot dan die van een langere vlucht.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja. Wat mij betreft is de belasting proportioneel aan de absolute milieuschade. Per kilometer is de schade van een lange vlucht lager, maar in totaal nog steeds groter dan die van een kortere vlucht.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Een systeem met maar 2 tarieven lijkt me een slecht idee, mede vanwege de redenen die hierboven worden genoemd. Van iedere vlucht is de afstand bekend, dus het is niet zo moeilijk om voor iedere vlucht apart te belasten. Dat is eerlijker en daarom goed te verdedigen, want dan wordt milieuvervuiling belast.
Mocht dat onmogelijk zijn, dan zou ik inderdaad een speciaal tarief invoeren: het lijkt me onwenselijk dat consumenten kiezen voor een klein vliegveld, net wat dichter bij Nederland gelegen, terwijl er iets verderop een groot internationaal vliegveld ligt dat net in het hogere tarief valt. Daarom: vluchten naar alle vliegvelden in een land worden belast tegen het tarief dat hoort bij het grootste vliegveld in dat land. Is er in een land niet één luchthaven duidelijk dominant? Dan geldt voor iedere vlucht het tarief dat hoort bij de afstand naar de gekozen luchthaven.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
KLM is tegen het belasten van transferpassagiers, maar KLM werkt in haar eigen bedrijfsbelang en niet het belang van de Nederlandse samenleving, laat staan van andere wereldbewoners. Gelukkig hebben we een overheid om op te komen voor die belangen. Dus transferpassagiers gewoon gelijk belasten. Leidt dat tot minder vluchten op Schiphol? Dan is dat alleen maar extra maatschappelijke winst in de vorm van minder overlast.