Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Privé (Dhr Ve Gruber) |
---|---|
Plaats | 's-Gravenhage |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, je moet sws vliegen betaalbaar houden. KLM is een Nederlandse maatschappij die geld economisch oplevert. Je moet blijven groeien als maatschappij. Denk je dat buitenlandse carriers zichzelf op hun thuishaven niet ook beschermen? Come on guys... Maatschappijen die investeren in nieuwe vliegtuigen die lager uitstoten moet je juist belonen voor hun investeringen! Zelfde als die strand tenten die afgebroken en opgebouwd worden vanwege de duinen... Kom op jongens. Een of andere prakker die zo een hele operatie verplicht.. En na vier maanden wordt weer alles opgebouwd.. In Noordwijk wijk zelf na drie... Het is al vaker gezegd maar zeg het nogmaals. Nederland denkt echt invloed te hebben op het wereld milieu beheersing met dit soort regelgeving?.. Helaas zelfs als we de target halen in 2050.. Wat we never nooit gaan halen natuurlijk duhh.. Only a nitwit thinks we will... Maken we niet eens 0,000001% verschil op wereld niveau. Dus duurzaam investeren kan...en is een must maar doe het slim.. Dit slaat nergens op namelijk. Zucht.. Wat een bizar politiek hier in dit land
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, maar promoot de trein investeer in trein connecties waar het operationeel proces, de afhandeling, transit.. Uitstekend werkt... Doe studie reisjes naar Japan waar het wel goed is geregeld. Leer van andere landen en copy paste het hier.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee zie eerdere reacties
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee want de reiziger is slim.. Die verzint wel een manier om goedkoper te vliegen... Dus je gooit alleen een blok aan je eigen moedermaatschappij door de tax op te hogen. En als het toch allemaal moet.. Geef dan je eigen maatschappij betere slots ipv die allemaal aan apen landen te geven.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Buitenlandse maatschappijen ten eerste, daarna transit passagiers. En maatschappijen die vliegtuigen gebruikt die veel uit stoot hebben. Toch niet fair als je maatschapijen hebt die investeren in lagere uitstoot equipement/vliegtuigen en net zoveel moeten betalen.