Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam J. Boot
Plaats Gouda
Datum 18 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, voor korte vluchten is er sneller een duurzaam alternatief. Lange vluchten is er momenteel geen alternatief wat zo efficiënt is als een vliegtuig. Verder vind ik dat dit Europees geregeld dient te worden. We moeten oppassen dat we onszelf de markt uit prijzen en de reiziger de grens over duwen om de goedkopere vluchten te halen, dit zal dan een negatief effect geven. We zijn te klein als land om zo'n globale markt te proberen te regelen.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, indien er een gelijkwaardig transportmiddel beschikbaar is. Voornamelijk de tijdswinst moet hierin niet over het hoofd worden gezien, een extra overnachting in een hotel is ook niet uitstootvrij.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Alleen als dit onafhankelijk van de vlucht is en puur op vertrek en aankomst van de ticket is. Het mag niet zo zijn dat een persoon die bijv via AUH/DXB/IST met overstap vliegt, wat netto meer uitstoot betekend (2x start en landing en meer kilometers), minder hoeft te betalen dan de directe vlieger. Hiermee straf je alleen de Airlines af met een netwerk van/naar Nederland. Er zou ook onderscheid gemaakt moeten worden op de uitstoot van de Airlines. Zuinigere vliegtuigen moet minder belasting betekenen, anders is er minder initiatief voor de Airlines om te investeren en juist de rat race te doen met oude toestellen die vaak goedkoper zijn.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ja, anders is het moeilijker werkbaar. Hiermee kan ook onderscheid gemaakt worden voor bestemmingen met een hoog percentage bezoek families bijv.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee, transfer moet belastingvrij blijven voor het beschermen van de Nederlandse industrie.