Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Nijmegen |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Een lange vlucht wordt met een groter toestel uitgevoerd dus kan de totale uitstoot juist verdeeld worden over een groter aantal hoofden. Er wordt daarom al significant meer ‘beprijzing’ geïnd.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zeer korte vluchten waarvoor ook andere opties openstaan mogen wat mij betreft extra belast worden. Daartegenover staat wat mij betreft ook dat het reizen per OV aantrekkelijker gemaakt moet worden en veel meer tot de mogelijkheden moet gaan behoren.
Het OV in Nederland is té onbetrouwbaar en valt om het minste of geringste uit.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee absoluut niet. Zie vraag 1 voor de onderbouwing.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Daar hebben we in Nederland een handje van: regeltje op regeltje, procedure op procedure. Nu stel je weer iets voor om met een extra regel een mogelijk ‘probleem’ op te lossen. Pak de koe bij de hoorns.
Nederlandse luchthavens en belastingen zijn al significant duurder en hoger dan andere landen. De economie en luchtvaartbranche zullen worden geschaad. De branche heeft als prioriteit om te verduurzamen, daarvoor is vlootvernieuwing nodig. Om die te kunnen verwezenlijken zullen er inkomsten nodig zijn. Door het verhogen van de belastingen zullen reizigers vaker voor buurlanden kiezen en uiteindelijk zal dat ook de economie schaden. Dat kan nimmer de intentie zijn.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Vluchten en passagiers zouden gelijk behandeld moeten worden. Ook kleine luchtvaart moet belast worden. Transferpassagiers zouden enkel voor de vlucht, startend vanaf Nederlands grondgebied belast moeten worden. Wellicht zou dat minder kunnen zijn aangezien zij verder geen tijd in Nederland doorbrengen.