Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | H Hoek |
---|---|
Plaats | Benningbroek |
Datum | 12 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja dat vind ik zeker want lange vluchten belasten het milieu en dus het klimaat enorm.
Als men verder vliegt, veroorzaak je veel meer CO2-uitstoot wat niet goed is dus moet je veel meer betalen.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, want het belangrijkst is dat iedereen de eerlijke prijs betaalt voor de vervuiling van zijn of haar vliegreis.
Overigens zou het beter zijn als mensen de trein nemen voor kortere afstanden in plaats van het vliegtuig.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja dat vind ik want er is uiteraard veel meer CO2-uitstoot helaas.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee want het belangrijkste is dat we eerlijk voor onze vervuiling gaan betalen per vlucht of vliegreis.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee, want iedereen moet betalen voor de vervuiling van zijn of haar vliegreis. Transferpassagiers moeten ook worden belast want nu betalen zij helaas niets.
Daarnaast is de uitstoot per reiziger wel drie keer hoger als je vliegt in de business class ten opzichte van de economy class, daarom moet een business class-reis ook zwaarder worden belast. Hetzelfde geldt voor reizigers met privévliegtuigen want hun uitstoot is vijf tot veertien keer hoger dan voor reizigers op lijnvluchten.
Privévliegers moeten daarom ook vliegbelasting betalen die past bij de hoeveelheid vervuiling die ze veroorzaken.