Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Mr. J Mikkers
Plaats Almere
Datum 26 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Twee ledig:
1. Wij zijn het enige land die dit verzint; zorg,belasting, energy, huizen, boodschappen en u vliegen ook! Alles wordt duurder. Het poldermodel bestaat al lang niet meer; we kunnen het niet moor bolwerken met elkaar. De poorten staan open; iedereen kan naar binnen en krijgt wel iets. Ze hoeven de taal niet te leren en zelfs nisk voor te doen. Whalhalla. Wat dacht je van internet en 8 bestellen en 6 terugsturen, je boodschappen thuis laten bezorgen voor €1,95 terwijl er 8 supermakten in mijn dorp zijn! Jullie zijn knettergek geworden en gaan maar door. En het mooie is; wat we ook schrijven; jullie gaan gewoon door. Ik zie de volgende al aankomen: oberwaarde op huizen zwaar belasten, heb ik hard voor gewerkt (en de gok genomen) en zou ik mijn kinderen willen helpen hun studieschuld af te betalen (is ook niet meer te betalen) en iets voor mijn oude dag; maar let op: die gaat komen; graaien.
2. Wij denken verkeerd om; NL moet de schatkist vullen en vindt manieren om dat te doen. We gaan hier voorbij aan de nut van (lange afstand) vliegen. Sinds het begin is Nederland op uitgetrokken, kijk naar de VOC en wat dat gebracht heeft. Dat doet aviation ook; wij brengen handel, gezinnen en mensen bij elkaar. Dat moet je niet gaan belasten. Er moet vanuit een geheel wereld gedachte gedacht worden. In India hebben ze net 500 vliegtuigen gekockt en KLM moet met 140 vliegtuigen krimpen (samen met Schiphol). Wie verzint dit. Als de wind even verkeerd staat, vliegt die meuk van Haven Antwerpen Nederland in. Wij weer de braafste jongen van de klas. Gooi Leleystad open en doorvliegen.
Maar terugkomend op de eerste raag: belachelijk en niet niet. Jullie verpakken het mooi met een grens van 2.500KM, maar waar bazeer je dat op? De tunnel die we willen maken op de Zuid-as Ring A10 en Ag bij Amstelveen, daar moeten we mee stoppen; dat kost een bak geld en wat win je? Een stukje groen? Kijke bij Utrecht en Gaasperdammertunnel; what a waste!

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Wat een grap! Heb je welleens in de trein gezeten naar Brussel; vol, druk en heel duur. Als je een alternatief zou hebben, zou ik zeggen; klopt. Met de auto, file en benzien te duur.
Ook hier; jullie hebben teveel mensen binnengelaten en nou heb je weer iets om het weer duurder te maken.
En ja; Bali willen we allemaal naartoe; dat hebben wij gecrieeerd met MTV en internet. Reisbureaus etc. Maar kijk naar Zara en H&M; waar dat vandaan komt en met wat voor geweld!
Dus nee; niet zwaarder belasten.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee tuurlijk niet; zie boven.
Zorg dat US weer in het Parijs Accoord komt; ga naar Brussel en maak het daar kenbaar. Wat doet Wopke Hoekstra daar? Slaat nog geen deuk in een pakje boter. Hij moet opkomen voor Nederland, welvarendheid en doorvliegen. 300.000 mensen werken hieraan in Nederland. Gaan we alles duurder maken; gaat dat weer banen kosten; do the math!

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Haha, wie heeft dit verzonnen; gaan we nog landen voortrekken; oh ja; doe dan maar Turkije, Marrokko etc; landen waar wij er veel van hebben; kunnen zij goedkoper naar huis vliegen en de kinderbijslag daar brengen, of uitkering genieten terwijl ze daar zitten.
Knettergek!

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Haha, ook hier weer; briljant. Gewicht: we moeten gezonder eten dus vliegen we avocados in. Wat dat niet kost. Als je je schoenen eerder wilt hebben, kunnen ze per Air verstuurd worden.
Maar terug naar je vraag; waar maak je het verschil? Gaan mensen omvliegen om het voordeel te krijgen; alles gelijk!

Bijlage

  • Bijlage