Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Arnhem
Datum 25 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, mensen reizen hoe dan ook van A naar B. Differentiatie van belasting tussen vluchten leidt juist dat mensen meer afstand afleggen voor dezelfde reis en heeft daardoor juist een negatief effect op het klimaat

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, ook hier geldt dat mensen van A naar B willen. Vaak zei het met een tussenstop ergens en een korte vlucht als een van de meerdere vluchten naar B. Door korte vluchten aan te bieden is de totale reis efficienter en daardoor minder belastend voor het milieu dan dat deze persoon een langere (minder belaste) vlucht pakt waardoor de totale reisafstand juist toeneemt

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee er is op deze afstanden geen enkel alternatief. Deze reizen zijn belangrijk voor sociaal geografisch oogpunt maar ook voor vracht. Het is uit onderzoek ook gebleken dat vliegbelasting geen effect heeft op de co2 uitstoot.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, Mensen zullen alsnog van A naar B gaan. Dit resulteert alleen maar in meer reiskilometers doordat de goedkoopste optie mogelijk niet de zuinigste optie is. Tevens wordt de vliegbelasting niet gebruikt voor de verduurzaming van de luchtvaart waardoor het niet eens zijn doel diend.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee, Er zou uberhaupt geen verhoging moeten zijn van de vliegbelasting. Dit is reeds de laatste jaren flink gebeurd en door dit weer als land te doen verliest de Nederlandse markt zijn concurerende positie. Er wordt vervolgens niet minder gereisd en we hebben vervolgens helemaal geen invloed meer op de verduurzaming.

Als dan zou de transferpassagier uitgesloten moeten worden. Deze zal andere wegen vinden die netto nog meer uitstoten aangezien ze lang niet overal zo duurzaam zijn als de Nederlandse maatschappijen