Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam mr. L. van den Heuvel
Plaats Amsterdam
Datum 9 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, maar volgens mij kan die kilometergrens wel wat kleiner ipv pas bij 2.500 km. Korte vluchten zijn per reiskilometer per persoon vervuilender Dus wat mij betreft worden korte vluchten ook flink belast.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja absoluut en wel met zo’n tarief dat het ook echt loont om het duurzamere alternatief te kiezen. Dus niet laf zijn hier maar lef tonen en flink tarief erop.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Als dat zoden aan de dijk zet, dus als die belasting ervoor zorgt dat de totale uitstoot afneemt dan wel. Maar ik heb het idee dat de winst vooral te behalen is door mensen minder vaak te laten vliegen. Het is voor hoogopgeleiden/hogere inkomens tegenwoordig normaal om 4 a 5 keer per jaar een tripje met vliegtuig te doen. Merendeel daarvan zijn juist kortere afstanden want het gaat vaak om tripjes van niet meer dan 5 dagen. Dus kijk daar ook a.u.b. echt goed naar want anders gaat die vliegbelasting zijn doel voorbij.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Hou het simpel en stel gewoon afstandsgrenzen in. Anders kan de lobby natuurlijk weer zoals altijd zijn werk en zit de halve wereld voor we het door hebben weer in een uitzonderingspositie. Niet aan beginnen. Bovendien krijg je dan direct terug van de goegemeente dat de vliegbelasting om het verminderen van de uitstoot gaat maar is om “de burger in zijn portemonnee te pakken” Grenzen zijn grenzen en wel zo duidelijk.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja. Alles gelijk belasten en geen uitzonderingen. En dat dat tot minder transferpassagiers en privevluchten leidt is alleen maar winst. Sowieso achterlijk dat voor deze categorieën ooit uitzonderingen zijn gemaakt maar dat zal wel weer resultaat van de invloed van de lobby van KLM zijn geweest die hier al veel te lang alles bepalen.