Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Mr.drs. P.A.S.W. Van Moll |
---|---|
Plaats | Rotterdam |
Datum | 16 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, dat lijkt me geen oplossing, want dan gaan mensen vliegen naar bepaalde bestemmingen met een snelle tussenstop.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Dit kan, als het mogelijk is om snel op die bestemming te komen met een ander rijsmiddel, zoals de trein. En zolang dit ongeveer even duur is. Op dit moment is vliegen veel efficiënter dan reizen met de trein; en dat zal waarschijnlijk niet gaan veranderen (vanuit kostenoogpunt).
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ik geloof dat het onuitvoerbaar is, want dan inventiever je dat mensen een tussenstop ergens maken. E.g., vlucht Amsterdam -Buenos Aires. Dan vliegen mensen eerst naar Madrid, en vervolgens verder naar Buenos Aires.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik geloof dat vakantie voor veel mensen betaalbaar moet blijven. Populaire vakantielanden, zoals Spanje, Portugal, zouden dan lager belast kunnen worden.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik geloof dat naar hoe zuinig, maar ook hoeveel overlast het vliegtuig is/geeft, de belasting gedifferentieerd moet worden. Dit kan gesimplificeerd worden door te beginnen met vliegtuigen in verschillende categorieën te plaatsen. Bovendien denk ik dat ook moet worden meegenomen hoe vol het vliegtuig zit. Een goede methode is om niet per passagier, maar per vliegtuig de vliegbelasting te heffen. Daardoor worden vliegmaatschappijen gepusht om niet met lege vliegtuigen te vliegen, maar de vliegtuigen zo optimaal mogelijk te gebruiken. En zo worden low-cost carriers ook niet onevenredig negatief geraakt t.o.v. KLM etc. Bovendien kan vliegen toch nog betaalbaar blijven voor de gemiddelde burger.
Een andere differentiatie zou kunnen worden gemaakt naar de brandstof die de airlines gebruiken, bijvoorbeeld elektrische vliegtuigen kunnen worden vrijgesteld. Evenals vliegtuigen die vliegen op waterstof.
Als laatste opmerking, ik vind niet dat frequent flyers zwaarder belast moeten worden. Er kunnen namelijk legio redenen zijn (bijvoorbeeld relatie in buitenland, werktrips etc.) dat iemand meer moet reizen, plus het lijkt me praktisch onuitvoerbaar (zeker voor het belasten van buitenlanders die naar Nederland regelmatig vliegen).